ingridbecker_012[1].jpg

Ingrid Becker

Kunsthåndverker MNK

Ingrid Becker (1952) er utdannet innen tekstil og pedagogikk. Fascinasjonen for tekstile materialer og teknikker er grunnleggende i hennes arbeid som kunsthåndverker.

Hun har arbeidet med bekledning i skinn og stoffer i naturmaterialer. I dag kommer naturens materiallager enda sterkere til uttrykk i hennes flettverk, og det tekstile er til stede både i materialkvaliteten og i de ulike teknikkene.

 
Kunst i ZEB.png

Linjearbeidene

Laget av Ingrid Becker

Linjearbeidene er laget av piletre. De lyse arbeidene er laget av avbarket treverk og de mørke er laget med barken beholdt på. Ved første øyekast kan verkene oppfattes som symboler eller tegn, men har sitt konkrete utspring i kurven, eller beholderen, dette kulturelle redskapet som Ursula Le Guin i boka The Carrier Bag Theory of Fiction foreslår som en av de tidligste kulturelle oppfinnelser. Arbeidenes tredimensjonale former er dypt forankret i den feminine fortellingen, en korreksjon til den maskuline historien vi alle kjenner om sverdet, spydet eller knokkelen som det første hjelpemiddelet.

Linjearbeidene er et bilde på alt vi bærer med oss gjennom historien; kunnskapen, fortellingene, det vi tror på, det som merker oss og det vi drømmer om.

-Ingrid Becker

Bilder: Grethe Britt Fredriksen

De ulike flettematerialene har sin egen karakter og utfordrer på ulike måter, stiller krav og er med på å forme arbeidene. Materialet har sin egen vilje, stiller krav og krever en dialog på veien til det ferdige arbeidet. I samspillet mellom å styre formen og materialet og samtidig å tillate materialets egenart oppstår den essensielle tilstedeværelsen og konsentrasjonen som er avgjørende for resultatet.

Den tredimensjonale flettete formen; kurven, beholderen er sentral i arbeidene og er dypt forankret i den feminine fortellingen, både konkret og som metafor. Formen som forteller historien om menneskelig opprinnelse, om romlige beholdere for å samle, bære og fortelle ting fra livet, slik Ursula K. Le Guin beskriver i The Carrier Bag Theory of Fiction:

«Før verktøyet som tvinger energi utover, laget vi verktøyet som bringer energi hjem. Før heltenes lange, harde, drepende verktøy var våre forfedres største oppfinnelse beholderen, den tidligste kulturelle oppfinnelsen, kurven for den ville havren, medisin-posen, hjemmet, stedet som inneholder det som er hellig (shrine), posen med stjerner.»

Alltid trengte menneskene et sted å bo, alltid har de sanket mat i naturen, alltid trengte de en beholder å samle og oppbevare i, shelter for seg selv og maten.

Bostedene og beholdere har siden urtider blitt laget av flettverk og leire.

Erfaringen og bevisstheten rundt disse tingene, og i møte med Ursula Le Guin’s tekster setter «kurven» i et stort og sentralt perspektiv.

https://ingridbecker.no